Hvem tilser firmabilen for eventuelle mangler?

Dette indhold er sponsoreret.

Har I firmabiler eller måske bare en enkelt bil, som bruges af et hav af forskellige medarbejdere, bliver den måske ikke holdt i sin bedste stand. Det kan være, at problemerne bliver skudt til siden og kan klares i fremtiden. Eller måske ved den eller de ansatte, som benytter bilen, bare ikke, hvornår diverse ting skal skiftes. Det er et problem, som en del virksomheder først mærker betydningen af, når bilen skal afleveres tilbage eller skal til syn. Et jævnligt tjek anbefales altid af udbyder og mekanikere.

Sparet kendskab til blinkende lygter

Det er langt fra alle bilister, der holder sig opdateret på den viden, de tilegnede sig, da kørekortet skulle tages. Derfor giver de blinkende lygter på panelet heller ikke altid mening, og problemet kan let sendes videre til næste fører af bilen, som forhåbentligt har mere forstand på biler. Hvad så hvis den person heller ikke forstår det blinkende panel? Så bliver det dyrt for virksomhedsejeren i sidste ende. Så uansvarlige ansatte har du selvfølgelig ikke i din virksomhed, men uansvarlighed vokser med manglende viden og travlhed.

Tilsyn af kompetente medarbejdere

Flere virksomheder har derfor en fagkyndig eller blot erfaren bilist, som tjekker op på ting som bremsevæske, sprinklervæske og kølervæske og tager et hurtigt kig på motoren. Det kræver ikke alverden. Men det kan blive en dyr og dum udgift, når bilen skal byttes, eller leasingaftalen stopper, hvis der er små problemer som manglende bremsevæske, der ødelægger bremserne. I de fleste virksomheder er det nemt og hurtigt løst ved, at der blot udpeges én, som tager et månedligt kig på bilerne.

Det handler om at være på forkant med disse unødvendige udgifter. Det giver ingen mening at blive sur, irriteret og lægge en masse kræfter i noget, der kunne være løst meget hurtigt og nemt. Ansvaret ligger ikke hos de ansatte, specielt ikke hvis mange ansatte deler den samme firmabil. Ansvaret for opretholdelse af en god og sund firmabil skal i stedet lægges i hænderne på en fagkyndig eller blot kompetent medarbejder, som kan føre tilsyn med bilerne. Det er en dyr og dum udgift at betale for bilens dårlige stand, når den nemt kan undgås.

Er firmabilen en nødvendig del af virksomheden?

En anden dyr regning at betale for virksomheden er firmabilen selv. Der er og kommer kun flere initiativer med biler, som kan lånes hurtigt og nemt til korte køreture mm. For nogle kan der ligge en besparelse gemt ved, at medarbejderne sender regninger fra de udgifter, der er ved hurtigt og nemt at leje en bil via en app eller lignende. Det bliver selvfølgelig svært at køre ud til kunderne med firmaets navn skrevet på siden af bilen, hvis det er en grøn lånebil.