Ny mærkeordning ser dagens lys

I de senere år er en række nye såkaldte mærkeordninger begyndt at dukke frem. Det er særligt målrettet digital markedsføring, da mærkeordningerne har en to-sidet værdi.

Seneste skud på stammen af ordninger finder du på https://ligestillingsmaerket.dk/, hvor du kan hente et grafisk logo, som viser, du går ind for ligestilling.

Mærkeordningen må siges at være relevant her i kølvandet på både de politiske sager i folketinget anført af radikale Venstre, de mange debatter i forbindelse med metoo-hashtagget – og generelt bare tidsalderen, hvor fokus på lige rettigheder og muligheder vejer tungt i det moderne samfund.

Tankerne bag Ligestillingsmærket er også, at det er ”ment som en respektfuld påmindelse om, at vi alle er lige”, som der står på mærkeordningens forside.

Tanken er smuk – og det er svært ikke at bakke op om initiativet, som både er aktuelt og desuden har flere skjulte fordele, du som forretningsdrivende kan nyde godt af.

Fordelene ved Ligestillingsmærket

Nu man som hjemmeside- eller webshopejer tilmelder sig en ordning som Ligestillingsmærket, får man mere en én fordel.

Det synlige grafiske mærke sikrer dig nemlig potentielt, at brugerne tildeler netop dit website øget goodwill på baggrund af, at du går ind for denne type mærkesager. Det er naturligvis ikke alle sager, man vi kunne skilte med, da folk er forskellige i deres politiske og samfundssociale holdninger, men lige præcis et tema som ligestilling er noget, som der er bred opbakning om. Det er med andre ord en god måde at både vise sympati for sagen på, samtidig med at brugerne oplever mere personlighed, det sted de skal købe en service eller et produkt.

Foruden den synlige gevinst ved at have det grafiske mærke indlejret på din hjemmeside – i f.eks. din footer eller på en ”om” side – er der også en mere ”usynlig”.

Når du tilmelder dig mærkeordningen (dette er som regel fælles for de forskellige af slagsen), bliver du optaget på deres deltageroversigt. Altså en oversigt, der lister de hjemmesider, som er med i initiativet. Her bliver du belønnet med et såkaldt ’backlink’, altså et link til din hjemmeside. Hvis du har arbejdet med søgemaskineoptimering, bør du vide, at denne type backlinks er væsentlige for at stige i hierarkiet i Googles søgemaskine (og andre som Bing m.fl.). Dette link kan være et, som dine konkurrenter ikke har – ELLER – det kan være et de allerede har, som du derfor også bør anskaffe dig for ikke at blive udkonkurreret på linkfronten.

Du får altså derfor både et grafisk element, der kan være med til at ”sælge dig” til dine brugere OG et backlink, der hjælper dig i forhold til søgemaskineoptimering.

 

Passer det til alle?

Det er svært IKKE at finde en branche, hvor mærket passer ind. Håndværkerne kan vise, de går ind for ligestilling (i en branche, hvor debatten har været aktuelt mange gange), frisører kan vise det, webshops kan vise det – ja, alle kan vise det!

Hvis du vil læse mere om tankerne bag mærkeordningen kan du læse mere her – på virksomhedens ”om os-side”, hvorfra der også er en knap til direkte tilmelding.