En høj click through rate betyder flere gæster, der klikker ind.
Du kan selv styrke din CTR med gode tekster – læs hvordan.
Klikraten – CTR eller click through rate – er andelen af mennesker, der klikker på et link, i forhold til andelen af brugere der har set linket i en annonce, e-mail eller på en side. Læs her, hvordan du får flere læsere på din hjemmeside ved at styrke klikraten.
Du kan bruge klikraten til at måle, fx for hvor effektiv din Google Adwords-annonce er, eller hvor god din title og metadescription på en url er.
Jo flere der klikker, fx når de ser en webadresse på din hjemmeside i søgeresultaterne – jo højere er klikraten altså. Det er godt for dig, for så får du flere gæster på din hjemmeside.
Samtidig er det også søgemaskineoptimering at styrke sin CTR. Google elsker nemlig, når mennesker reagerer positivt på din hjemmeside, fx ved at klikke på søgeresultatet.
Du beregner altså CTR i procent: Hvis 100 mennesker din hjemmeside i søgeresultatet, og 1 klikker på det, er din CTR 1 procent.
Du kan se i Google Search Console, hvor mange der har klikket. Du kan også direkte aflæse CTR i Google Search Console.
En god tekst løfter CTR
Du kan langt hen ad vejen selv bestemme, hvordan Google viser søgeresultatet for dem, der søger. Du skal bare skrive en god title og metabeskrivelse ind. Så vil Google oftest vise det i søgeresultatet.
Hvis du derimod intet skriver, vil Google selv vælge en bid tekst på din hjemmeside og fremvise den i søgeresultatet. Det er ikke nogen god idé. Du har brug for selv at kunne vælge teksten, når du vil styrke din CTR! Klik her og test, hvordan du kan styrke din CTR.
6 trick, der løfter click through rate på dine hjemmesidetekster
Skriv en god title med et call to action. Altså en opfordring til at gøre noget: Få bogen – Vælg mellem flere farver – Kontakt os og få et hurtigt tilbud …
Brug de gode salgsargumenter: billigt – fornuftig pris – e-mærket shop – se kundeanbefalingerne – 10 års erfaring – eller hvad der nu passer.
Sørg for, at det vigtigste søgeord står forrest i title – og suppler med relaterede søgeord i title. Fx kan “billige Lewis jeans” være et godt supplerende søgeord til søgeordet “Lewis jeans.”
Skriv en god metadescription, hvor søgeordet går igen. Tænk på metabeskrivelsen som en lille uddybende salgstekst, som skal få flere til at klikke ind!
Få et godt favicon på din hjemmeside. Det må meget gerne være lidt iøjnefaldende, fx i en stærk farve.
Overvej, om du skal bruge emojis. Google har vaklet frem og tilbage, om smileyer skulle kunne vises i title og metadescription. Men nu er de tilladt. Velvalgte emojis lokker folk til at klikke, men du skal selvfølgelig aldrig overdrive. Lad være med at bruge for mange. Hold øje med, om Google viser dem efter et par dage – og om flere klikker ind.