Danske teknologivirksomheder er dygtige

Mange danske teknologivirksomheder er meget dygtige. De er dygtige til deres fagområde, har meget ekspertise ansat i virksomheden og formår at følge med tiden. Mange af virksomhederne har nemt ved at tiltrække arbejdskraft fordi det er populære steder at arbejde.

Arbejdskraften kan komme fra mange forskellige lande, men Indien er på nuværende tidspunkt det sted, der uddanner og ’producerer’ flest IT folk. Deres arbejdskraft kan være ret billig, hvis man hyrer et bureau, som tilbyder fjern-hjælp, og hvis man vælger at ansætte en inder, kan man også få nogle up-to-date kompetencer på et andet niveau.

 

Arbejdskraften kan også være lokal

Men man behøver ikke at lede alt for langt væk for at finde dygtige medarbejdere. Man behøver ikke at tage helt til Indien. Men årsagen til det er, at det er svært at finde de rette medarbejdere. Ikke fordi der ikke findes mange dygtige danske IT nørder, men simpelthen fordi de er høj i kurs og bliver ansat før de nærmest er udklækket fra universiteterne. Virksomheder kontakter de unge mennesker og inviterer dem til en begivenhed, en slags event i virksomheden, hvor de får en introduktion til virksomheden og hører om hvilke muligheder der i fremtiden. Dette kan man markedsføre i en lokalavis såvel som på de forskellige uddannelsesinstitutioner.

 

De unge mennesker hører selvfølgelig noget om karrieremuligheder, men også om de muligheder der er for at udvikle sig og hvordan det i det hele taget er, at arbejde for den givne virksomhed. Hvordan er hverdagen for eksempel? Hvilke opgaver kan man få som nyuddannet? Hvordan er det med kurser? Og hvordan ser fremtiden ud? Hvordan får man familieliv og arbejde til at gå op i en højere enhed?

 

Alt dette skal virksomheden præsentere for kandidaterne og på den måde håbe, at de får lyst til at arbejde i den pågældende virksomhed eller i hvert fald vil overveje det, som en blandt de mange muligheder der er på arbejdsmarkedet. Når mange virksomheder står på spring for IT gutterne og guttinderne så skal man vise sig fra sin bedste side, men selvfølgelig være ærlig, så det ikke giver bagslag.

 

Til disse events vil de studerende stille forskellige spørgsmål og det vil og kan give anledning til den måde man fremadrettet markedsfører sig på og de ting, man vælger at sige om sin virksomhed, når man kommunikerer. Alle de spørgsmål man får kan man altid bruge aktivt fremadrettet fordi det giver en indikation af, hvad der interesserer de mennesker, som man taler til.

 

Så der er altså ingen grund til at søge mod Indien eller andre oversøiske destinationer for at finde gode medarbejdere. For det stærke kompetencer kan ofte findes i lokalområdet. Det kræver bare en lille indsats for at finde dem.